Hur mycket kan jag spara med en variabel hastighetspump?
Jag har hört att en variabel hastighetspump kan spara massor av energi, men jag är osäker på om det verkligen är så mycket som de säger. Jag har funderat på att byta ut min gamla pump eftersom elräkningarna har varit skyhöga. Jag har en stor pool och vill hålla nere kostnaderna utan att försämra vattenkvaliteten. Någon här som har gjort den bytet och kan berätta om deras erfarenheter? Är det verkligen värt investeringen?
Jag bytte till en variabel hastighetspump förra året, och jag märkte direkt att elräkningen sjönk. Det är verkligen värt pengarna om du har en större pool. Jag justerar den efter behov, vilket gör att den inte kör på full effekt hela tiden, och det sparar energi. Dessutom är den mycket tystare än min gamla pump. Om du är intresserad av att spara på lång sikt, rekommenderar jag att du kollar på pump pool för att hitta en bra modell!
För mig har en standardpump alltid varit tillräcklig, och jag har inte känt att jag behövt en dyr variabel hastighetspump. Jag har en mindre pool, så det har inte varit något problem att hålla vattnet rent. Jag vet att en variabel pump kan vara tystare och mer energieffektiv, men för de som inte har jättestora krav på att spara varje kWh, tycker jag att en standardpump gör jobbet bra. Det handlar ju om att välja det som passar bäst för ens behov.